Školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP) poskytuje poradenské a konzultační služby žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům.
K hlavním cílům ŠPP patří posílení pozitivních vztahů, rozšíření oblastí primární prevence a zkvalitnění péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami.
Činnost Školního poradenského pracoviště je legislativně podpořena vyhláškou č. 27/2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných a vyhláškou č. 197/2016 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízení.
Aktivity ŠPP na naší škole zajišťuje výchovný poradce, speciální pedagog, školní metodik prevence. Odbornou a metodickou podporu poradenským pracovníkům ve škole poskytují pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogická centra a střediska výchovné péče.
Podpůrná opatření
Podpůrné opatření 1. stupně je návrh pedagogického pracovníka, na základě něhož škola vystaví plán pedagogické podpory. Podpůrné opatření 1. stupně představuje minimální úpravu metod, organizace a hodnocení vzdělávání žáka.
Postup při podpůrném opatření 2. – 5. stupně:
- Zahájení spolupráce poradenského zařízení se školou, se zákonným zástupcem nezletilého žáka nebo školským zařízením.
- Školní poradenské pracoviště (ŠPZ) po setkání s žákem vydá zprávu a doporučení.
- ŠPZ sdělí doporučení škole.
- Škola zajistí písemný informovaný souhlas zákonného zástupce nezletilého žáka.
Výchovný poradce se zaměřuje na vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a přípravu návrhů na další péči o tyto žáky, včetně spolupráce na přípravě, kontrole a evidenci plánu pedagogické podpory. Podílí se na přípravě podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole, koordinaci poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinaci vzdělávacích opatření u těchto žáků.
Školní speciální pedagog se věnuje integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Vykonává zejména činnosti koordinační a poradenské, metodické a informační. Pracuje se žáky, rodiči i pedagogy. Dokumentaci o svých činnostech vede v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů. Vede kartotéku integrovaných žáků.
Metodik primární prevence vykonává činnosti metodické, koordinační, informační a poradenské v oblasti prevence rizikového chování. Pracuje se žáky, rodiči i pedagogy. Dokumentaci o svých činnostech vede v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
Všichni tito pracovníci spolupracují se všemi členy poradenského pracoviště, dále se specializovanými školskými a dalšími poradenskými zařízeními, zejm. se speciálně-pedagogickými centry, pedagogicko-psychologickými poradnami, dále se zařízeními a institucemi zdravotnickými a sociálními, s orgány státními i nestátními, s organizacemi péče o děti a mládež apod.
Pracovníci:
Výchovný poradce: Mgr. Hana Páleníková (zs.jirikovice@centrum.cz, 775 765 565)
Speciální pedagog: Mgr. Hana Páleníková
Metodik prevence: Mgr. Hana Rybová (h.rybova.zsjirikovice@gmail.com, 777 828 204)
Konzultace jsou možné po předchozí domluvě.